Op zaterdag 11 en zondag 12 juni 2022 hebben bijna 100.000 mensen een bezoek gebracht aan de kassen. In 12 regio’s verspreid over het land stelden zo’n 70 glastuinbouwondernemers hun bedrijf open. De geïnteresseerde bezoekers maakten kennis met de innovatieve en voor de maatschappij zo belangrijke glastuinbouwsector.
In de kassen ontstonden mooie gesprekken tussen kweker en bezoekers die zich niet alleen lieten informeren over de producten die worden gekweekt, maar ook over de innovaties op het gebied van energie, techniek en gewasbescherming. Daarnaast werd menigeen verrast door de maatschappelijke rol van de sector. Zo helpt de glastuinbouw bij het opvangen van regenwater bij grote hoosbuien en zorgen de kwekers voor stabiliteit op het elektriciteitsnet op windstille en/of bewolkte dagen.
Ook was er tijdens Kom in de Kas aandacht voor werken in de glastuinbouwsector. In zeven regio’s kregen bezoekers informatie over vakgerichte opleidingen, welke functies er zoal zijn in de sector en er was een overzicht van openstaande vacatures bij bedrijven in de regio.
Iedereen weer enthousiast
Na twee jaar zonder een fysieke Kom in de Kas was iedereen zeer gemotiveerd om in juni het evenement te organiseren. “Weer een jaar zonder Kom in de Kas was voor ons geen optie, daarom is het evenement verschoven naar juni. Hierdoor was het jammer genoeg niet voor elke regio mogelijk om deel te nemen. De 12 regio’s die wel hebben deelgenomen aan de 44e editie hebben alles uit de kast gehaald om deze zomereditie tot een succes te maken. Hiervoor een groot compliment!”, aldus landelijk voorzitter René van Dop.
Fietsuitje bij uitstek
Mede door het mooie weer kwamen veel mensen op de fiets naar de kassen. Zo werd een leerzaam uitje ook een duurzaam en gezond uitje. In 2023 is Kom in de Kas op 1 en 2 april.
Over Kom in de Kas
Kom in de Kas is het grootste publieksevenement van de glastuinbouwsector en wordt mede mogelijk gemaakt door Glastuinbouw Nederland, GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland, Plantion, Interpolis en Rabobank. Volg Kom in de Kas via Facebook, Instagram en Twitter. Op de publieke website van Glastuinbouw Nederland staat alle informatie over de glastuinbouwsector.